Itt vagyTartalom / Ismerek egy szép országot

Ismerek egy szép országot

Beküldte buborék - Ekkor: 2010 April 17

Idei első túránkon, április 17-én felkerestük az 1849 április 6.-i Isaszegi csatával kapcsolatos emlékhelyeket.
VersVers

Szentgyörgypusztán, Bandúr Jánosnak köszönhetően, nagy örömünkre, sikerült megtekintenünk egy igazi retro magángyűjteményt.

Miután megnéztük a kőkeresztet, egy erdősávon át a honvéd sírokhoz mentünk. Felkerestük a szabadságharc honvéd sírjait és a Makovecz Imre tervezte Emlékező Angyal szobrot (Az aradi vértanuk emlékfáját), majd az erdőn át a Honvéd szoborhoz indultunk.

Tóth Ottónak köszönhetően, aki érkezésünkor ép a zsidó temetőt gondozta, megtekintettük a szabadságharc izraelita áldozatainak sírjait, és elmesélte az egykori családok élettörténetét.
Az alkalmi temetőlátogatás után az Ave Maria kegyhelyet érintve, a helyi múzeumot látogattuk meg , ahol Szmolicza József előadásában egy terepasztal segítségével megismerhettük az isaszegi csata lefolyását.

A múzeumból az egykori Királyerdő területén épült református Szabadságtörekvések Emléktemplomát kerestük fel, melynek helyén egykor a szabadságharc zajlott.
Bajusz Árpád lelkész úrnak köszönhetően sok új, érdekes információval lettünk gazdagabbak.
A templom kis helytörténeti tárlatát megtekintve, kissé megéhezve,"András falva" felé indultunk.

A Rákos patak nyomvonalát követve hamarosan a tanyára értünk.
Az ízletes birkapörkölt elfogyasztása után szétnéztünk a hagyományőrző rendezvényeknek gyakran helytadó területen. Egykor a tanya helyén zajlott a huszárok és az osztrákok csatája.
Miután megköszöntük vendéglátónknak, Kovács Anrásnak és szakácsunknak Sándor László huszároknak a szíves vendéglátást, az Öreg templom felé vettük utunkat.

A kálvária szentelése miatt a Szent Márton templom ajtaja nyitva volt. A ritka alkalmat kihasználva belülről is megtekintettük a műemlék templomot.
Ottlétünkkor, a püspök úr az isaszegieg nagyszámú jelenléte közepette szentelte fel a stációkat.

Túránk megkoronázása végett,a kálvária keresztjeitől megtekintettünk egy búcsú panorámát Isaszeg városáról.

Remélhetőleg minden kedves, kitartó túrázónk élményekkel telítődve tért haza.
Legfiatalabb útitársunk,a két éves Őri Tomika a túra végén a cukrászdában álomittasan lefejelte az elé rakott kókuszgolyót.
Reméljük, mást nem viselt meg ennyire isaszegi túránk!

Lejegyezte: Buborék

A keresztút létrehozóiA keresztút létrehozóiPüspök IsaszegenPüspök IsaszegenIsaszegi stáció 01Isaszegi stáció 01Isaszegi stáció 02Isaszegi stáció 02Elhagyjuk a tanyátElhagyjuk a tanyátSzekérenSzekérenIsaszegi családi ebédIsaszegi családi ebédIsaszegi ebédIsaszegi ebédMi az ebéd?Mi az ebéd?BarátkozásBarátkozásA tanyánA tanyánA Rákos patak menténA Rákos patak menténIsaszegi templomtoronyIsaszegi templomtoronyRef.templom emléktáblájaRef.templom emléktáblájaBajusz ÁrpádBajusz ÁrpádHonvéd szoborHonvéd szoborEmlékező AngyalEmlékező AngyalÚtközben IsaszegreÚtközben IsaszegreKőkeresztKőkeresztSz.t.györgypuszta retro 03Sz.t.györgypuszta retro 03Sz.t.györgypuszta retro 02Sz.t.györgypuszta retro 02Sz.t.györgypuszta retro 01Sz.t.györgypuszta retro 01Ave MariaAve MariaIsaszegi kálvária keresztjeiIsaszegi kálvária keresztjeiÖreg templom belső 01Öreg templom belső 01Öreg templom belső 02Öreg templom belső 02TemetőbenTemetőben

Cimkék

Az 1916 május 21.-én elhunyt, korának legzseniálisabb hadvezérétől így búcsúztak a korabeli orosz napilapokban: "Prascsaj Görgey" (Isten veled Görgey)
Az oroszok, korának egyik legjobb hadvezéri képességű, emberi kiválóságú katonai vezetőjének tartották Görgey Arturt.

A Cár az első világháború kitörése után keservesen megbánta, hogy a Habsburgok segítségére ment a szabadságharcban küzdő magyarok ellen, holott tudhatta volna, hogy a Habsburgoktól hálát nem várhat.
A magyarok sohasem voltak Oroszország ellenségei, és az első világháborúban is a Habsburgok érdekeit képviselték.

Görgeynek a Cár Paszkjevics tábornok, az orosz hadsereg parancsnoka útján Oroszországban menedéket és tekintélyes kegydíjat ajánlott fel. Görgey egyiket sem fogadta el.
Az életét is tudta nélkül garantáltatta Paszkjevics Windischratz-al.

A világosi fegyverletételkor a magyar hősök lelőtték lovukat, sőt többen főbe lőtték magukat, a katonák sírva búcsúztak imádott vezérüktől: Isten veled Görgey!

A magyarországi hadjáratban résztvevő orosz veteránok egész életükben büszkék voltak arra, hogy Kossuth ellen harcolhattak.