Itt vagyTartalom / Nemzeti ünnepi kerékpártúra

Nemzeti ünnepi kerékpártúra

Beküldte buborék - Ekkor: 2013 November 06

A dányi tempomnálA dányi tempomnál
Az október 23-i Nemzeti Ünnepünk alkalmából Czakó László és felesége Katalin kerékpártúrát szervezett. A túra célja a Felső-Tápió eredő helyének a felkeresése, amely Dány és Isaszeg települések között található. Természetesen az oda és visszavezető útvonal látnivalóinak és nevezetességeinek a megtekintése sem maradhatott ki a programból.

A gyülekező a szokásostól eltérően a nagykátai MÁV állomáson volt, ahol a legkülönbözőbb korosztályból mintegy 40 fő gyűlt össze. A kerékpárok szállítását támogatónk, mint máskor is a Vonnák Trans Kft. ingyen vállalta, majd 09.50-kor vonatra ültünk és Sülysáp állomáson átszálltunk az oda megérkező kerékpárokra. Czakó László eligazítása után elindultunk és Sülysápon megtekintettük a 31-es főút mellett található, több mint 500 éves Sülyi (Kisboldogasszony-) templomot, mely a Tápió mente egyetlen gótikus műemléke, ahol a kulcsokkal Josefa nővér várt bennünket.

A templom történetét Czakó György régi túratársunk ismertette. A településen megnéztük még a Sőtér-kastélyt, Grassalkovich-Vadászlakot (melyben Petőfi Sándor 1845-ben tartózkodott) és a Hevesy-kastély kovácsoltvas díszkapuját.
Ezt követően csodálatos napsütésben indultunk neki a határnak és a Sülysápi halastavakat körbe kerékpároztuk. Némi pihenő után tovább folytattuk az utunkat Jakabszálláson keresztül a Dány-Isaszeg között található természetvédelmi területre, mely magántulajdon (egy vadász társaságé) és a bejutáshoz való engedélyt a dányi polgármester asszony közbenjárására sikerült elintézni. Az itt található vadregényes tónál tartott pihenőt követően tovább tekertünk, hogy a Felső-Tápió forrást felkutassuk. A forrást egy kör alakú építmény jelzi, a száraz évek miatt sajnos vizet itt nem láttunk, de legalább elmondhatjuk, hogy jártunk „Nagykáta folyójának” a Felső-Tápiónak az eredeténél, mely a Gödöllői Tájvédelmi körzet területéről ered.
Visszafelé jövet Dány községben először a tájházat néztük meg, ahol Gódor Lajosné polgármester asszony készségesen vezetett körbe bennünket. Többek között elmondta, hogy az épület az ország egyik legrégebbi múzeummá alakított zsellérháza (Dány község büszkesége) és 1970 óta működik.
Megnéztük a szépen rendben tartott és kívülről nemrégen felújított neogót stílusú római katolikus templomot is, melyet a gondnok Tichony Tamás mutatott be.

Innét Kóka községbe, most a Felsőhegyi pincesorra karikáztunk ahol Papp János vállalkozó, volt polgármester látta vendégül a csapatot, ahol csodálatos vendéglátásban volt részünk. A jó hangulatú beszélgetés után hazafelé indultunk, a 31-es nagy forgalmú főutat kikerülve Tápiószecső MÁV állomást és Szentmártonkátát érintve a vasúti sínek melletti utakon érkeztünk meg 18 óra után Nagykátára.
A túra során közel 60 km-t tettünk meg, sok-sok pihenőt és megállót iktattunk be, így nem fáradtunk el. Az időjárásra sem lehetett panaszunk, mert őszi túrázásra kiválóan alkalmas szép, napos időt fogtunk ki.

A Czakó házaspár által szervezett év véginek tekinthető záró kerékpártúra minden tekintetben hangulatos és jól lebonyolított kirándulás volt, ugyanezt elmondhatjuk már 4 éve a többi általuk szervezett túrákról is. Az idei évben már több túrát nem szerveznek. Az idén már jártunk: Alsó –és Felső-Tápió összefolyásánál, Farmosi-Rekettyésnél és Jászberényben a Zagyvaparton, Velencei-tó körüli túrán és a mostani Tápió eredésénél.
Sokan kérdezik, hogy milyen csapata van Czakóéknak és kik járnak velük kerékpározni? Czakóéknak nincs külön csapatuk, az éppen aktuális túra résztvevői alkotnak egy csapatot. Vannak, akik mindegyiken részt vesznek, mások csak esetenként és mindig vannak újonnan bekapcsolódók is.
Előtte a terepet Laci barátunk felderíti, a helyszíneket kerékpárral és motorral teljesen bejárja. Felveszi a kapcsolatot olyan - általában helyi- segítőkész, prominens személyekkel, akik ismertetni fogják a túra útvonalán található nevezetességeket és a tájvédelmi területek jellegzetességeit. Mikor már mindent előkészítettek, egyeztettek és összeáll az útvonalterv, meghirdetik a túrát. Nagykátán a tömegsport nem igazán létezik, viszont sokan mozognának, így nem csoda, hogy volt, amikor a részt vevők száma a 100 főt is meghaladta. Minden érdeklődő bármikor csatlakozhat a túrákhoz. A túrák változatosak, mozgalmasak és elcsodálkozunk azon, milyen szép tájak és érdekes, egyedülálló természeti kincsek vannak e vidéken. Az ehhez kapcsolódó előadások pedig nagyon tanulságosak, sok újdonságot és érdekességeket tartalmaznak. Ezzel megcáfoljuk azt az állítást, hogy a mi környékünkön nincs semmi látnivaló. Persze ezt csak az otthonról ki nem mozdulók állítják!
Bizony nem kis dolog a kirándulásokat megszervezni és lebonyolítani! A túrákon részt vevők ezúttal is szeretnék megköszönni a Czakó családnak az önzetlen fáradozásukat és azt, hogy mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a résztvevők jól érezzék magukat és az egészséges testmozgáson kívül az ismereteik is bővüljenek és a természetet megszeressék.
A csapat nevében szeretnénk köszönetet mondani