Itt vagyTartalom / El Camino Az Út folyt..

El Camino Az Út folyt..

Beküldte mazsola - Ekkor: 2011 April 25

/Monte Do Gozo/ II.János Pál innen gyalog tette meg Santiagoi katedrálishoz az utat 6km/Monte Do Gozo/ II.János Pál innen gyalog tette meg Santiagoi katedrálishoz az utat 6km2010. 09. 10. 27. etap
Arzua - Santiago Compostela
Reggel korán indultam 4:15-kor, alig aludtam valamit, izgultam, még vagy már csak 38 km Santiago. Mindent egy lapra tettem fel, teljes erőbedobással előre, itt már nincs taktika: Nagyon mentem, magam sem hittem, hogy így fogok pörögni. Ez a táv, hogy érzékeltessem, Dány – Puskás Stadion távnak felel meg. Az érdekessége a befejező szakasznak az, hogy sík terep az nincs, csak le és fel, dombra fel és le, ez nagyon fárasztó tud lenni. Erre felé már sok az erdő, még eukaliptusz erdőn keresztül is vitt az utam. Most már egyre szervezettebb csoportokat látni. Rengeteg a diák, lehet, hogy spanyolban kötelező a compostelai túra, azért is mondom ezt, mert az utolsó 20 km-en megsokasodtak a diákok. Ahogy közeledtem Santiagohoz, éreztem valami olyan dolgot, amit az úton még soha. Belsőmből, a mélyéről, olyan felszabadult érzés jött, hogy szinte bizsergetett. Ma végre vége, vége lesz az utazásnak, meglátom azt, találkozni fogok vele, mit mondok majd stb.
A repülők zaja vetett véget a gondolataim eszmefuttatásainak. A Santiago-i repülőtér, akkor már közel vagyok. Rua-ban ittam egy jó hideg sört, egyszercsak betoppantak az olaszok Ciao Hungary és ugrottak a nyakamba. Az egyikük már nem volt szomjas. Körülbelül 1 órát álltam sorba, míg kiszolgáltak, itt már mindenki boldog volt, ez érthető, mert 800 km az nem semmi. Monte do Gozo még mindig 2 km. Egyre nehezebb, hatalmas a hőség, sokat kell pihennem, mert a térdem recseg, ropog. Az izzadtságtól a napszemüvegemen nem látok ki. Egy fél óra és megpillantottam Monte do Gozot. Nagyon várom, mert a leírások szerint innen pillanthatom meg először Santiagot. A hegy tetején egyre több a peregrino és egyszer csak elém tárult a zarándok emlékmű. A zarándok emlékművet II. János Pál pápa látogatására készítették. A pápa ő maga is megtette az utolsó 5 km-t Santiagoig. A látvány tényleg szép Compostelára, de többet vártam tőle. Nem az jött le nekem, amit írtak róla. Azt hittem többet látni majd a városból. A kilátóra nem mentem fel, mert a térdeim ezt a terhelést már nem bírták volna el. Bementem a kápolnába és adakoztam 5 eurót. Egy Cola elfogyasztása után folytattam az utam. A hegyről, ami csak hegyecske, mert csak 380 m magas, jöttem lefelé és rögtön beléptem a zarándokfaluba. Ez arra van berendezve, hogy akár 2000-2500 fő zarándokot is el tudjon látni. Mint egy szanatórium. Én nem terveztem itt megszállni, mert ma már a városban szerettem volna lenni. Rengetegen itt szálltak meg és holnapra hagyták az utolsó km-eket. Megint hatalmába kerített azaz érzés, ami ma már megérintett. Egyaránt izgalommal töltött el és szomorúsággal is, hogy az utazásnak hamarosan vége. Vége felé jár az utam, a völgy mélyén láttam Santiagot, azt, amit már olyan rég vártam. Gondolataim már a katedrális körül forognak, látni akarom azt, ami miatt 820 km-t tettem meg gyalogosan. Megérkeztem, szinte hihetetlennek tűnt, hogy itt vagyok Santiago Compostelában. Fáradt voltam és kimerült, a lábaim teljesen elkészültek, de mentem, valami belső erő hajtott. Minden szállás foglalt, de bíztam abban, hogy valami szálláshelyet csak találok. Egyelőre nyoma nincs annak, hogy szent városban járok. Ugyan rengeteg a 18. században épült épület, de kíváncsian várom, milyen lesz az óváros. Santiagoról annyit kell tudni, hogy 94000 lakosa van. Spanyolország legszentebb városa, Galicia büszkesége. Beértem a város közlekedési csomópontját adó körforgalomhoz. A camino nyíl egy szűk bazársoron vezetett, itt már érezhető a székesegyház közelsége, mert mindenütt relikviákat, valamint bizsut, ajándéktárgyakat árulnak. Egyszer csak elém tárul a székesegyház. Ámulok és nézek, ez lenne az? Nagy a tömeg, szerelik a téren a koncert színpadát, monumentálisan nagy színpadot szerelnek. A zarándokok tiszteletére nagyszabású koncert lesz holnap
(szombaton). Egyszer csak megszólít egy hölgy, van-e szállásom, mondtam nincs. Felajánlja, hogy saját lakásában 1 szobát napi 20 euróért kibérelhetek. 2 napra kivettem. Megbeszéltem vele, hogy vasárnap reggel küld nekem egy taxit a reptérre 30 euróért. Eldőltem az ágyon, mint egy zsák. Este 19:00-kor visszamentem a katedrálishoz. Azzal kezdtem, hogy kiváltottam a bizonyítványom, ami hitelesen igazolja a zarándoklevelünk alapján, latin nyelven, hogy 820 km hosszú utat megtettünk. Sorban állás a credencialért két óra hossza volt, portugálok segítettek nekem, mert látták, hogy elfogyott az erőm és hoztak széket. Életemben először fordult elő, hogy ilyen önzetlen segítséget kaptam, számomra ismeretlen emberektől. Este hosszú sorban állás után bejutottam a katedrális azon részébe, ahol Szent Jakab apostol volt eltemetve. Életnagyságú szobrát átöleltem és ezzel a zarándoklatom végére értem. Zarándokok zöme arról számolt be, hogy valami eufórikus érzés öntötte el őket, mikor beléptek a szentélybe. Magam is vártam ezt, magam sem értem, de ez valahogy elmaradt, szerintem a fáradtság miatt. A székesegyház, melynek építését 1082-ben kezdték el és 1122-ben fejezték be. Kereszt alakú, 6 hajóval és 25 kápolnával, két 67 m magas kupolás toronnyal, régi szentéllyel, több király síremlékével, egy nagy oltárral, amely alatt Szent Jakab van eltemetve, és amelyet a szentek életnagyságú szobra díszít. A belváros este színültig van turistával. Minden teraszos hely tömve volt. Itt minden a zarándokokról szól, rólam és róluk. Megvacsiztam és mentem a szállásomra pihenni, mert nagyon sokat kivett belőlem a mai nap.

2010. 09. 11. Santiago Compostela
Reggel 8:00-kor keltem, a lábaimnak jót tett a pihenés, de még mindig rossz állapotban voltam. Már Sariában eldöntöttem nem megyek gyalog a tengerig. Örültem, hogy Santiagoba el tudtam jönni gyalogosan. Izületeim felmondták a szolgálatot, úgy éreztem a bal térdemet már csak a bőr tartja össze. Reggeli után elmentem a 10 órai misére. Csak zarándokigazolvánnyal engedtek be a székesegyházba. A katedrális belülről is lélegzetelállító, hatalmas terek, kereszthajók, és persze a füstölő. A füstölő 50 m magas kupolában csörlőre van erősítve, kötél segítségével hozzák mozgásba. Ami érdekes, úgy helyezték el, hogy a főoltár előtt keresztmozgást végez, átlendül a kereszthajókba, így minden hívő láthatja és a belőle áradó tömjén illata bejárja a hatalmas teret. A gyónás mise közben is történik, hat db gyóntató hely van és mindben gyóntatnak. Meggyóntam én is és teljesen olyan érzés kerített hatalmába, ami azt sugallta, Józska mától ismét tiszta vagy. Éreztem, hogy Isten levette a vállamról a bűnök terhét, és megtisztultan utamra engedett. Ez a mise számomra egy mérföldkő, egy örök szerződés köztem és Isten között. Nem vagyok egy nagy templomba járós, de ez a zarándokút 820 kilométere átértékelt bennem mindent. Istenhez ezen az úton közelebb kerültem, mint előtte bármikor. Akik velem együtt ma itt a misét hallgatták, az arcuk, tekintetük teljesen átszellemült, ez nem egy egyszerű Istentisztelet volt, hanem találkozás az Istennel. Ami még érdekes volt, a „Mi atyánkat” ők is ugyanolyan dallamban énekelték, mint mi, magyarok, csak ők az anyanyelvükön. Ők is üdvözlik egymást és itt is rengeteg a fiatal hívő zarándok. A mise 12:00-kor fejeződött be. A katedrális főterén hatalmas a tömeg, minden zarándokon észrevenni az út fáradalmait, de a jó kedv itt már adott. Az átjáróban utcai zenész szórakoztat. A Casa téren pedig komolyzenei előadást lehet hallgatni. Sokan viselték a jellegzetes zarándok-kalapot. Kapós volt a zarándok póló is, én is vettem belőle. A belváros sétáló utcái zsúfoltak az üzletektől. Szinte teljesen a turizmusból élnek. Minden lakosra öt turista jut. Ennek a városrésznek igazi középkori hangulata van, utcái tiszták, rendezettek. Vettem egy várostérképet, hogy megtaláljam a buszpályaudvart. Nehezen, de az 5-ös járati busszal megtaláltam a buszállomást. Megvettem Fisterrébe a jegyet, de végül nem utaztam el. Sajnos a várakozási időm alatt számoltam ki, hogy nem érek vissza időben és így nem tudok akkor ajándékokat vásárolni a családnak és ismerőseimnek. Így nem utaztam el a világvégére. A ruhaégetést úgy oldottam meg, hogy a szállásom mellett egy kukába dobtam azt a holmit, ami az út során elhasználódott rajtam: ing, nadrág, zokni stb. A napom további része vásárlással folytatódott. Kővágó Jani barátomnak, aki az út során végig mellettem volt, festettem neki egy kagylót és eljuttattam szeretteihez. Annyi kis apró kütyüt kellett vásárolnom, hogy este 8-kor végeztem a bevásárlással. Tehát jól tettem, hogy maradtam, mert lehetetlen lett volna bevásárolnom. Hatalmas koncerttel zárult a nap, amit én nem néztem meg, mert akkora volt a tömeg, hogy nem fért be a térre és kívül rekedtem. A spanyolok nagyon tudnak szórakozni. Hajnal 4-kor ért véget a fiesta. Reggel 5-kor keltem és kimentem a városba elbúcsúzni Szt. Jakabtól és a katedrálistól. Taxival kimentem a reptérre és a repülőm 8:40-kor felemelkedett a szent városból, zarándokok katolikus Mekkájából, Santiagoból. A repülőgép ablakából szomorúan figyeltem azt a távolodó várost, amiért 29 nap alatt 820 km-t mentem, tudomásul kellett vennem másodpercek alatt, hogy egy út véget ért, ez én Caminom.
Camino út/20km SantiagoCamino út/20km SantiagoCamino út/Monte Do Gozo település/Camino út/Monte Do Gozo település/Camino út/ Monte Do Gozo/Camino út/ Monte Do Gozo/Camino út/Monte Do Gozo/emlékmű amit II.János Pál pápa látogatásának emlékére állítottak fel.Camino út/Monte Do Gozo/emlékmű amit II.János Pál pápa látogatásának emlékére állítottak fel./Monte Do Gozo/ II.János Pál innen gyalog tette meg Santiagoi katedrálishoz az utat 6km/Monte Do Gozo/ II.János Pál innen gyalog tette meg Santiagoi katedrálishoz az utat 6kmMonte Do Gozo/ háttérben a kilátó melyről ha jó idő van látni a Santiagoi katedrálist/Monte Do Gozo/ háttérben a kilátó melyről ha jó idő van látni a Santiagoi katedrálist/Camino út/ Monte Do Gozo/Camino út/ Monte Do Gozo/Camino út/ Monte Do Gozo/ kápolna/Camino út/ Monte Do Gozo/ kápolna/Camino út/Monte Do Gozo/kápolna belűről/Camino út/Monte Do Gozo/kápolna belűről/Camino út/ Monte do Gozo/kápolna belűről/Camino út/ Monte do Gozo/kápolna belűről/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/Santiago Compostela/Camino út/Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/Santiago Compostela/Camino út/Santiago Compostela/Camino út /Santiago Compostela/Camino út /Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiagoi katedrális/ végállomását jelentette a zarándoklatomnak/Camino út/ Santiagoi katedrális/ végállomását jelentette a zarándoklatomnak/Camino út/Santiago/ katedrális/Camino út/Santiago/ katedrális/Camino út/Santiago/ katedrális/Camino út/Santiago/ katedrális/Camino út/Santiago/katedrális/Camino út/Santiago/katedrális/Camino út/Santiago Compostela/ készülnek a koncertre/Camino út/Santiago Compostela/ készülnek a koncertre/Camino út/ Santiago Compostela/ a katedrálisal szembeni épület/Camino út/ Santiago Compostela/ a katedrálisal szembeni épület/Camino út/katedrális/ a zarándokoknak tartott10órási szentmisén/Camino út/katedrális/ a zarándokoknak tartott10órási szentmisén/Camino út/ a katedrális alatti teremben van Szent Jakab síremléke/Camino út/ a katedrális alatti teremben van Szent Jakab síremléke/Camino út/Santiagoi katedrális híres füstölője/Camino út/Santiagoi katedrális híres füstölője/Camino út/ Santiagoi katedrális/szentmise/Camino út/ Santiagoi katedrális/szentmise/Camino út/Santiago Compostela/szentmise/Camino út/Santiago Compostela/szentmise/Camino út/ Santiagoi katedrális/ a füstölőt nyolc szerzetes indítja útjára/Camino út/ Santiagoi katedrális/ a füstölőt nyolc szerzetes indítja útjára/Camino út/Santiagoi katedrális/Camino út/Santiagoi katedrális/Camino út/Santiago Compostella/Camino út/Santiago Compostella/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostela/Camino út/Santiago Compostela/Camino út/Santiago Compostela/Camino út/Santiago Compostela/Camino út/Santiago Compostela/Camino út/ Santiago Compostella/zarándokok tiszteletére rendezett koncertCamino út/ Santiago Compostella/zarándokok tiszteletére rendezett koncertCamino út/ Santiago Compostellai repülőtér/ útban hazafelé/Camino út/ Santiago Compostellai repülőtér/ útban hazafelé/Camino út/ búcsú Santiago Compostelátol,és Szent Jakabtól/Camino út/ búcsú Santiago Compostelátol,és Szent Jakabtól/Camino út/útban hazafelé/Camino út/útban hazafelé/Camino út/ útban hazafelé/ Barcelona/Camino út/ útban hazafelé/ Barcelona/Camino út /útban hazafelé/Barcelona/Camino út /útban hazafelé/Barcelona/Camino út/ Barcelonai repülőtér/ zarándoklatom végeCamino út/ Barcelonai repülőtér/ zarándoklatom vége