Itt vagyTartalom / Valóban az-e aminek hívják

Valóban az-e aminek hívják


Beküldte Gódor András - Ekkor: 2025 April 10

Másodszor is megrekedt a kezdeményezésünk, vagyis a Dányi Sebestyén Alapítvány legutóbbi ülésén is napirendre tűzött vitaanyag, hogy a dányi gyermekek oktatására, nevelésére szolgáló módszert a tantestület megismerhesse, lehetőséget adva ezzel a KIP módszer helyi iskolai bevezetésére.

Azért tűzhettük ezt a témát egy civil szervezet napirendjére, mert úgy gondoljuk, hogy az iskola a község közügye, így a civil szervezeteknek, sőt a magánembereknek is egyaránt fontos ügy -nem beszélve az iskolásokról és azok szüleiről- hogy tegyük az iskolánkat közösen minden dányi gyermek számára vonzóvá, hogy ne kelljen más iskolákba vinni a tanulókat, a szülők számára sokszor megoldhatatlannak tűnő feladat erőn felüli megfeszítésével. Nem kevésbé van szó arról, hogy a falu közéletének sem mindegy, hogy a majdani felnőtt, most még csak gyermek közösség az iskolánkban tanul vagy más település iskolájában.

Erre tettünk másodszor kísérletet, és el is indult azzal, hogy javaslatunkat az iskola igazgatójával megvizsgáljuk. Magyarán szólva, elmegyünk közösen egy, az új módszert ismerő szakemberhez aki ennek minden részletét megismerteti velünk, hogy komolyan mérlegelni lehessen, megoldható-e ennek a módszernek az alkalmazása iskolánkban.

Ez a közös látogatás elmaradt és azóta sem lett pótolva.

Valaminek történnie kellett időközben, hogy a kezdeti érdeklődés megfeneklett.

A Dányi Tükör legutóbbi számát olvasva, az iskolánk igazgatójával történő beszélgetés során láttam, hogy az iskolánk több tanára ismeri a javasolt módszert, sőt alkalmazza is. Azt is megjegyezte valaki, hogy fenntartásai vannak ezzel az új (vagy már nem is olyan új) módszerrel kapcsolatban.

Ha így van, vagyis ismerik a pedagógusok ezt a módszert, ami KIP betűszóval rövidítendő, akkor a bevezetésére talán számíthatunk, persze ha a kétkedőket erről meg lehet győzni.

A pedagógiai szabadság adva van, mint ahogyan a puding próbája annak elfogyasztása, így a várt pedagógiai sikert is elővételezhetjük.

Hogy van-e kétségem e felől az nem fontos, de egy általános tévedést ezzel kapcsolatban el kell oszlatnom

Sokszor összekeverik a pedagógusok is (remélhetőleg most nem erről van szó), a Komplex Instrukciós Programot (ez a KIP) a Komplex Alapprogrammal, aminek a betűszó rövidítése a KAP.

Az újságíró (Sződi Sándor) nem kérdezett rá arra, hogy a pedagógusok a KAP módszert ismerik (alkalmazzák) vagy a KIP-et. Érthető, mert a válasz egyértelmű volt.

A közelünkben lévő Szentmártonkáta településen a református iskolában a KIP módszerrel tanítanak.

Ez azt jelent a gyakorlatban, hogy a Komplex Instrukciós Program a tanórák mintegy húsz százalékában alkalmazandók, míg a többi órában vagyis nyolcvan százalékban a pedagógus szakmai hivatásának megfelelő módszerrel tanít.

Megnéztem a Szentmártonkátai Székely József Református Általános Iskola nevelési programját és abban olvastam az alábbiakat (nagyon röviden).

A KIP a következő kiemlt gondolatot tartalmazza:

-különleges csoportmunka

-speciális instrukciós eljárás

-nyitott végű több megoldást kínáló feladatok, kreativitás

-problémamegoldó képeség

A KAP alkalmazása esetén:

-tanulók aktív tanórai munkája

-interaktív foglalkozások

Még a nem szakember is látja, hogy a két módszer között van hasonlóság de van különbség is.

A KIP-re való pedagógiai tudást egy komoly, sok ismeretet hordozó képzésben lehet elsajátítani, ahol a tanítói alkalmazást egy évig minden tanórára való felkészülésre kiterjedő, segítő ellenőrző mentor munkája mellett lehet folytatni. Ez azt jeleni, hogy aki a KIP képzésben részt vett, annak a pedagógusnak a munkáját egy évig segíti a mentora, sőt tanórát sem lehet tartani míg a mentor jóvá nem hagyja a tanítási tervet.

A KAP-ra való felkészítés egy rövid tanfolyam keretében történik.

Az a képzési, képességbeli, nevelési többlet ami a KIP alkalmazásakor megjelenik a tanulóban, az teszi képessé arra, hogy adottságaiknak megfelelő gyorsasággal haladjanak.
A KIP módszerhez társuló egyéb tanórán kívüli foglalkozások és mozgalmak erre csak rásegítenek. (Táblajátékok, szülők aktív bevonása stb).

A KAP módszert tehát ne keverjük össze a KIP-el, mert akkor azt mondhatnánk, hogy néhány évtizeddel ezelőtt amikor én az iskolában dolgoztam, már a KIP módszert alkalmaztam (és alkalmaztuk pedagógus társaimmal együtt) mert én nagyon szorgalmaztam igazgatóként is a csoportmunkát.

A rész soha nem egyenlő az egésszel, de az egészben megtalálhatók a részek is.

A KIP ebben az esetben az egész a KAP pedig ennek része.

Remélhetőleg még erre visszatérünk.

Cimkék